Stadler dostarczy 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych szwajcarskiemu przewoźnikowi RBS (Regionalverkehr Bern-Solothurn). Dostawę zaplanowano na lata 2028-2030. Pojazdy mają obsługiwać ekspresy regionalne na trasie łączącej Berno z Solurą.
Przetarg na dostawę trzyczłonowych EZT został ogłoszony w grudniu ubiegłego roku. Oprócz zastąpienia najstarszych jednostek w obecnej flocie (wyprodukowanych w latach 90. ubiegłego wieku EZT „Seconda”) celem inwestycji jest zwiększenie podaży miejsc na cieszącej się dużą popularnością trasie RE5 Berno – Solura. Wartość kontraktu to ok. 190 mln franków szwajcarskich. Produkcja pojazdów będzie miała miejsce w szwajcarskim zakładzie Stadlera w Bussnang.
– Partnerstwo [ze Stadlerem] daje nam możliwość podniesienia komfortu pasażerów i długofalowej poprawy atrakcyjności publicznego transportu w regionie – deklaruje prezes RBS Fabian Schmid. Jak dodaje, na wybór dostawcy wpłynęły też pozytywne doświadczenia z eksploatowanym już taborem jego produkcji (
pojazdów z rodziny NExT), zwłaszcza wysokie wskaźniki jego dostępności.
– RBS zaufało nam już po raz trzeci. To świadectwo wielu lat dobrej współpracy – dodaje prezes Stadler Rail Peter Spuhler. Podkreśla przy tym, że nowy tabor został „uszyty na miarę” specjalnie z myślą o tym kontrakcie.
Długość nowych jednostek będzie wynosiła 60 metrów (wielkość standardowa dla taboru RBS). Możliwe będzie łączenie ich w trakcji podwójnej lub potrójnej. Taki skład będzie mógł przewieźć do 50% więcej pasażerów od obecnie eksploatowanych jednostek, co w godzinach szczytu na silnie obciążonej linii może być przydatne. Wnętrze będzie podzielone na dwie klasy: w pierwszej znajdzie się 21 miejsc siedzących, w drugiej – 103 stałe i 15 rozkładanych.
Nowe EZT będą wyposażone w bezstopniowe drzwi wejściowe. Na postojach będą natomiast mogły być zastosowane wysuwane stopnie, ułatwiające wsiadanie z niskich peronów. Wewnątrz zaplanowano obszerne przestrzenie wielofunkcyjne, mogące służyć do przewozu wózków dziecięcych lub inwalidzkich, rowerów, większego bagażu albo po prostu dodatkowych pasażerów stojących. Pasażerowie będą mogli korzystać z gniazdek USB. Pojazdy będą klimatyzowane, lecz – jak zaznacza producent – system będzie spełniał wymogi ekologii.
Pierwsze trzy EZT mają zostać wyprodukowane w roku 2026 i wprowadzone do eksploatacji między połową 2027 a połową 2028 r. Dostawy kolejnych jednostek będą kontynuowane w latach 2029-2030, po zakończeniu fazy testów i przeszkolenia maszynistów.